Учебник Spotlight 7. Student Book. Страница 37
4. Use the headlines to make notes under the headings: who — when — where — what. Use your notes to tell the class what each news item is about. — Используйте тексты, чтобы сделать тезисы под заголовками. Используйте свои тезисы, чтобы рассказать классу, о чем каждая новость.
Text А
Text В
Text C
Text D
Learning grammar structures
When you learn an English grammar structure, you can compare it to the grammar equivalent in your own language. This will help you learn the new structure more easily. — Когда вы учите структуру английской грамматики, вы можете сравнивать ее с грамматическими эквивалентами вашего языка. Это поможет вам легче выучить новую структуру.
5. Read the rule below. Is it the same in your language? Find examples of the uses in texts A-D. — Прочитай правило. В твоем языке так же? Найди примеры использования правила в текстах A-D.
We use the past continuous to describe: a) an action in progress at a specific time in the past, b) an action in progress when another action interrupted it. — Мы используем прошедшее длительное время, чтобы описать: а) действие, продолжающееся в какое-то определенное время в прошлом; b) действие продолжающееся в то время, когда другое действие прервало его.
He was watching TV at 6 o’clock yesterday afternoon. (When? At 6.00 yesterday afternoon.) He was cooking when there was a power cut. — Он смотрел телевизор вчера в 6 часов вечера. (Когда? Вчера в 6 часов вечера). Он готовил, когда отключилось электричество.
Time expressions used with the past continuous: while, when, as, all day, yesterday at 5 o’clock etc. — Выражения, обозначающие временной промежуток, которые используются в прошедшем длительном времени: пока, когда, как, весь день, вчера в 5 часов и т.д.
6. Use the ideas to ask and answer questions about the people in pictures 1-5. — Придумайте, что спросить и ответьте на вопросы о людях на картинках 1-5.
7. Ask and answer questions about what you were doing last Saturday at the times below. — Задай вопросы и ответь на вопросы о том, что ты делал в прошлую субботу во время, указанное ниже.
• 7:00 am • 12:30 pm • 2:30 pm • 5:00 pm • 9:00 pm
8. Choose a leader. The leader says where he/she was last Sunday. In teams, the class try to guess what he/she was doing there. — Выберите лидера. Лидер говорит, где он/она был в прошлую субботу. Разбившись на команды класс пытается угадать что он/она делал там.
8. Portfolio: Write a news story about something important that happened in your area last week. Collect information using the Internet. Present it to the class. — Портфолио: напишите новость о чем-нибудь важном, что произошло в вашем регионе на прошлой неделе. Соберите информацию из Интернета. Представьте классу.
Last Sunday, the local football team went to the capital to play in the final and won. The people of the town organised a big party to welcome them home and to celebrate the victory. When the team arrived home there were crowds of people waiting for them and then everybody went to the party in the football club. The whole town celebrated.
В прошлую субботу, местная футбольная команда поехала в столицу на финал и выиграла. Люди в городе организовали большую праздник-встречу, чтобы отпраздновать победу. Когда команда вернулась домой, игроков встречали толпы людей, а затем все пошли на праздник в футбольный клуб. Весь город отмечал.
Учебник Spotlight 7. Student Book. Страница 36
4a. News stories — Новости
1. James took the pictures 1-5 yesterday afternoon at 6 o’clock. What was each person doing? What type of media was each person using? — Джеймс сделал фотографии 1-5 вчера в шесть часов вечера. Чем каждый из показанных на фотографиях занят? — Каким средством массовой информации каждый из этих людей пользуется?
John was reading a text message on his mobile at 6 o’clock yesterday afternoon. — Джон читал текстовое сообщение на своем мобильнике вчера в шесть часов вечера.
2. What does each type of media provide us with? — Что можно узнать из каждого вида средств массовой информации?
The radio provides us with news, weather reports, interviews… — На радио мы можем услышать новости, отчеты о погоде, интервью …
3. a) Look at the layout and titles of texts A-D. Where could you see them? — Посмотри на верстку и заголовок текстов А-D. Где ты можешь их увидеть?
We could see A on a web site, B and C in a newspaper. We could see D on a mobile phone. — Мы могли бы увидеть картинку А на веб-сайте, B и С в газете. Мы могли бы видеть D — на мобильном телефоне.
b) Listen and read. Which text is about: — Послушай и прочитай. Какой текст о:
A. THE BEAR NECESSITIES
A woman from Vancouver, Canada, came home from work one day to find herself in the middle of a real-life nursery rhyme! Paula Green is now called ‘Goldilocks’ by her friends after finding a hungry bear in her kitchen.
The two-year-old brown bear was eating Paula’s porridge, so she quickly went into the next room and called for help. Eventually, the baby bear finished his meal and ran off into the forest. Luckily, there was no sign of a daddy or mummy bear!
А. МЕДВЕЖЬИ ПОТРЕБНОСТИ
Женщина из Ванкувера, Канада, однажды пришла домой после работы и почувствовала себя героиней детского стишка, воплотившегося в жизнь. Друзья теперь называют Паулу Грин Златовлаской, после того, как на ее кухне был обнаружен голодный медведь.
Двухлетний бурый медведь ел кашу Паулы, так что она быстро выбежала в соседнюю комнату и позвала на помощь. В конце концов, маленький медведь закончил свою трапезу и убежал в лес. К счастью, по близости не оказалось папы или мамы медведя.
B. SCORPION IN BUNCH OF GRAPES!
A deadly scorpion found on a kitchen table caused panic for a family in Wales.
Michelle Smith, 42, thinks the scorpion came into her house inside a bag of grapes she bought at the supermarket! While the rest of the family were hiding, Mrs Smith’s husband bravely caught the beast.
В. СКОРПИОН В ГРОЗДИ ВИНОГРАДА
Смертельно опасный скорпион, найденный на кухонном столе, стал причиной паники целой семьи в Уэльсе.
Мишель Смит (42 года) думала, что принесла скорпиона в свой дом внутри сумки с виноградом, который она купила в супермаркете! Пока вся семья пряталась, муж миссис Смит храбро поймал бестию.
C. REAL LIFE LASSIE SAVES BOY’S LIFE
A dog was called a hero after he came to the rescue of his eight-year-old owner — just like in the film Lassie.
James Thomas broke his leg when he fell into a river. Realising he was badly hurt he called his dog ‘Buddy’ who amazingly pulled him to safety. James was recovering in hospital yesterday but can’t wait to get home and say ‘thank you’ to Buddy!
С. СЛУЧАЙ ИЗ ЖИЗНИ. УМНАЯ СОБАКА СПАСАЕТ ЖИЗНЬ МАЛЬЧИКА
Собаку назвали героем после того, как она пришла на помощь своему восьмилетнему хозяину — прямо как в фильме про Лесси.
Джеймс Томас сломал ногу, когда он упал в реку. Осознавая, что он серьезно ранен, он позвал своего пса Дружка, который смог вытащить его в безопасное место. Вчерашний день Джеймс провел в больнице на лечении, но он не может дождаться, когда сможет вернуться домой и сказать спасибо Дружку.
D. News Text Alert: Sport. A player for a Lincolnshire football team broke a record when he scored 16 goals in a match yesterday. «I was just playing my best for the team», he said.
D. Новостное сообщение: Спорт. Игрок футбольной команды Линкольншира побил рекорд, забив 16 голов во вчерашнем матче. «Я просто старался сыграть наилучшим образом за свою команду», — сказал он.
Explain the words in bold. — Объясни слова, выделенные жирным шрифтом.
How to Write a News Story
Writing a news story can be intimidating, especially when you’re first starting out in the business of journalistic writing. Where do you begin? How do your phrase your sentences? How do you conduct interviews? How do you avoid committing the holy grail of all sins – telling a lie?
There are plenty of dos and don’ts in journalism. But, when it comes to actually crafting a story, you need to focus on the task at hand. Rather than worrying about what you might be doing wrong, you need to focus on what you should be doing right.
To help you, I’ve made a list of seven steps. At the end of the day, these steps are going to lead you to writing a quality, 4.0 article.
1. Choose a recent, newsworthy event or topic
There are a few points that we need to discuss when it comes to this step. The first of which is, of course, knowing when something is newsworthy and when something is not.
A newsworthy story is anything happening in your community that might interest readers. It should be unique, active, and impactful. For example, covering a business (if it isn’t new or offering any particular changes) isn’t particularly newsworthy, especially if it’s always been there. But covering a new business in the area is absolutely newsworthy, and will bring the company to the attention of your readers.
Second, we need to talk about recent events. It doesn’t do a newspaper any good to cover an event that happened a week ago. The community has already moved on. They’re talking about something else. You need to focus on the here and now, especially if you’re writing a news story. What stories can you break to the public before anyone else has the chance? Remember, you aren’t writing a feature story. You need to do something that’s happening now.
And, finally, we need to touch on the idea of “locality”. If you’re writing for a small, community newspaper, you need to focus your coverage on that community. Of course, you can touch on countrywide or worldwide events, but those stories need to take a backseat to what’s going on in your area. If you cover statewide news, the same situation applies. You should only be covering worldwide events if they have an impact on your particular audience.
With that being said, let’s talk about interviews.
2. Conduct timely, in-person interviews with witnesses
The hardest part about writing a news story is getting interviews with the right people. If there was a robbery at a local grocery store, you’d need to talk to the store manager and, if possible, the cashier or employee involved. You should not ask a family that shops at the store frequently (unless they were witnesses) or a random community member. These interviews are cop-outs; gimmicks that keeps you from asking for hard answers from key witnesses. And, as always, these interviews need to happen as soon as possible (all the while giving the interviewees time to deal with the problem/event that faces them).
3. Establish the “Four Main Ws”
Within your first paragraph, you need to establish the “who”, “what”, “when”, and “where” of your piece. The “why” and “how” can wait until the following paragraphs. Remember, a journalism piece should look like a pyramid. The most important information goes at the top. The rest is spread throughout the remaining column space.
4. Construct your piece
Now that you have the materials that you need to continue, start putting your piece together. Start with the necessary information, and let the rest trickle down. You’ll start to get a feeling for this process as you continue to write journalistically.
Our highest-rated tutors & writers for hire
Как писать News Report (новостная статья)?
Формат news report или news article сложно назвать популярным, однако он всё же встречается в некоторых олимпиадах. Например, «Покори Воробьёвы горы!» уже несколько лет даёт новостные статьи на отборочных турах во всех классах.
Цель любой новостной статьи — рассказать читателю о каком-либо событии, предоставить ему фактическую информацию. Дальнейшие детали отличаются в зависимости от конкретных требований, указанных в задании.
В данной статье мы рассмотрим свойства, которыми обладает любой news report.
Общая структура новостной статьи
Заголовок
Вступление
Основная часть
В основной части излагаются подробности кратко описанных во вступлении событий. Например, если во вступлении вы сообщили, что 1–го сентября в Хогвартсе прошла ежегодная церемония начала учебного года, то в основной части можно рассказать, как именно она прошла: о чём говорили, чем угощали и т.д.
Кроме того, в основной части может содержаться любая другая информация, относящаяся к событию: объяснение причин и результатов события, цитаты участников и очевидцев.
Заключение
В отличие от заключений большинства других форматов, в заключениях news reports не нужно дублировать информацию из вступления или подытоживать сказанное в основной части. Вместо этого следует оценить значимость события, рассказать о дальнейших планирующихся событиях или описать реакцию людей на событие.
Примечание. Вышеизложенные правила — общие, стандартные для формата новостной статьи. К заданиям на олимпиадах часто прилагается определённый план, который может не во всём совпадать с общими правилами. Разумеется, при выполнении задания нужно всегда опираться на тот план, который в нём предложен.
Стиль
Пример работы в формате news report
The newspaper you work for has asked you to cover the recent arrival of an alien ship. Write a news report in about 200–250 words.
Your news report should:
Make sure that all your descriptions match the picture below.
Сначала внимательно рассмотрим картинку, поскольку она в данном случае — единственный ограничитель нашей фантазии. На картинке мы видим большой город, космический корабль и вертолет. Следовательно, мы не можем написать, например, что событие произошло в селе Коньково, что оно прошло незамеченным, что инопланетяне появились из-под земли — это не будет соответствовать картинке. Зато остальные детали — на наше усмотрение. Мы можем сами решить, приземлился этот корабль или улетел, вышли из него инопланетяне или он оказался управляемым автоматически, дружественный был визит или враждебный.
Составим приблизительный план нашей новостной статьи, отталкиваясь от предложенного плана (подробно почитать о составлении плана можно в статье «Как составить план?»).
Нам нужно будет разбить статью минимум на три абзаца:
Пишем первый абзац, в котором излагаем всю основную информацию: что, где, когда, кто участвовал. Отвлечённых вступлений и заходов издалека следует избегать.
The question of the existence of aliens has interested scientists for centuries. Are we the only intelligent creatures in the Universe or are there others? Now all the doubts are finally resolved — a spaceship that arrived yesterday above Seattle has proved that extraterrestrials are real.
A large alien spaceship appeared in the sky above Seattle, Washington, yesterday evening. After remaining stationary for several hours, it flew away, leaving no traces behind. More than 300,000 people witnessed the event.
Mr Cruncher, one of the first witnesses, reported having seen the spacecraft at about 6:15 p.m.: «It was an unusual shadow that caught my attention. I looked up — and here it was, enormous and intimidating!». The object, a grayish-white disc, about 200 meters in diameter, hung still in the air for nearly 5 hours. It was monitored constantly by 9 helicopters, sent by the local government.
Обратите внимание, что необязательно повторять структуру вступления и снова писать ‘the spaceship arrived’. Вместо этого можно использовать прямую речь какого-нибудь свидетеля. Это оживит и разнообразит статью, а также сделает её более правдоподобной.
Рассказывая о корабле, не стоит вдаваться в детали слишком глубоко, ведь мы ограничены всего 200–250 словами. Но подробности упомянуть, тем не менее, необходимо. Конкретные факты предпочтительнее размытых описаний. Например, ‘200 meters in diameter’ — более подходящее для новостной статьи описание, чем ‘extraordinarily big’, ‘presumably, an alloy of steel and nickel’ — лучше, чем ‘we do not really know what it is made of’.
In spite of close surveillance, very little information was gathered, since the interior of the ship was impenetrable. Neither was it possible to take samples of the materials composing the vessel (presumably, they are an alloy of steel and nickel). The ship showed no signs of working engines, so it remains unclear what kind of power it used to travel throughout space. Another grey area is whether the spaceship was manned or controlled automatically.
To sum up, the spacecraft appeared in Seattle yesterday evening and was seen by the majority of the citizens. It spent about 5 hours above the city and disappeared afterwards. This is the first extraterrestrial visit to Earth.
The event received worldwide attention both in scientific communities and among ordinary people. This is the first time that the existence of aliens has been publicly witnessed and carefully documented. Scientists predict further visits which will throw new light on the event. «We finally know that we’re not alone in the Universe, and further contacts are bound to be established», commented Mr. Daniel Flumpengo, a paranormal research expert in Stanford University.
Заголовок
Статья полностью готова, займёмся заголовком. Придумывать его можно, конечно, в любой момент, но я предпочитаю делать это именно в конце, когда тело новости уже сложилось и точно не будет меняться. Заголовок должен отражать суть статьи и, в идеале, привлекать внимание. В нашем случае внимание привлекает сама тема, поэтому можно обойтись без дополнительных ухищрений.
Seattle receives extraterrestrial guests
Seattle receives extraterrestrial guests
A large alien spaceship appeared in the sky above Seattle, Washington, yesterday evening. After remaining stationary for several hours, it flew away, leaving no trace behind. More than 300,000 people witnessed the event.
Mr Cruncher, one of the first witnesses, reported having seen the spacecraft at about 6:15 p.m.: «It was an unusual shadow that caught my attention. I looked up — and there it was, enormous and intimidating!». The object, a grayish-white disc, about 200 meters in diameter, hung still in the air for nearly 5 hours. It was monitored constantly by 9 helicopters, sent by the local government.
In spite of close surveillance, very little information was gathered, since the interior of the ship was impenetrable. Neither was it possible to take samples of the materials composing the vessel (presumably, they are an alloy of steel and nickel). The ship showed no signs of working engines, therefore it remains unclear what kind of power it uses to travel throughout space. Another grey area is whether the spaceship was manned or controlled automatically.
The event received worldwide attention both in scientific communities and among ordinary people. This is the first time that the existence of aliens has been publicly witnessed and carefully documented. Scientists predict further visits which will throw new light on the event. «We finally know that we’re not alone in the Universe, and further contacts are bound to be established», commented Mr. Daniel Flumpengo, a paranormal research expert in Stanford University.
Подводные камни
Стараясь нарисовать яркий образ, некоторые авторы применяют стратегии, уместные в повествовании, но неуместные в новостной статье.
It was a cloudy September evening, when the people of Seattle suddenly noticed a large spaceship soaring high above them in the sky. It was huge, intimidating and overwhelming, and stayed there motionless for several hours. Then, when it must have completed what it had come for, the alien vessel flew away.
A large alien spaceship appeared in the sky above Seattle, Washington, yesterday evening. After remaining stationary for several hours, it took off and went away, leaving no traces behind.
Описания погоды и местности, не относящиеся к событию непосредственно (cloudy September evening), оценочные прилагательные (intimidating, overwhelming), рассуждения (when it must have completed what it had come for) — всё это подойдёт для формата short story, но не годится для новостной статьи.
Основное отличие review от news report в том, что в рецензии автор делится своим личным мнением, в то время как в новостной статье он излагает сухие факты, удерживая личные впечатления и эмоции при себе.
Today I went to the start-of-term banquet in Hogwarts. I can swear it is the best event I have ever visited.
Today, a traditional start-of-term banquet took place in Hogwarts Hall. The event was, as usual, impressive and magnificent.
Поскольку цель новостной статьи — сообщать что-нибудь новое, присутствующие в ней описания должны быть максимально динамичными и непосредственно связанными с излагаемыми событиями.
The Great Hall is the main gathering area in the Old Hogwarts Castle where young students have their meals and receive magic owl post. Also, special events are organised there.
The event took place in the Great Hall of Hogwarts — a traditional place used for holding the start-of-term feasts. Four tables were laid for the students, and one for the staff, with an eye-catching throne-like chair for the Headmaster.
Вступление должно содержать основную информацию о событии, а не общие рассуждения.
The start-of-term feast is a traditional event in Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. It is a really important night for every student of this School.
Yesterday, a banquet took place in Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, marking the beginning of a school year.
Даже если автор новостной статьи находится под сильным впечатлением от события, он должен излагать факты нейтрально и обезличенно.
The tables were covered with all types of meals you could ever imagine.
The food on the tables was plentiful and diverse.